Akademia Żeglarstwa w Środzie Wielkopolskiej

Piękno flory i fauny jeziora Średzkiego. Ekologiczna strona żeglarstwa.

Czwartek przywitał nas deszczowym porankiem. To jednak nie zniechęciło nas do wyprawy nad jezioro na przygotowaną przez trenera niespodziankę. Spotkaliśmy się z Markiem Głożyńskim wędkarzem Koła PZW nr 130, który przedstawił nam zasady amatorskiego połowu ryb różnymi metodami. Dzieci poznały zanęty, przynęty oraz sprzęt wędkarski niezbędny do wędkowania. Następnie każdy z uczestników półkolonii otrzymał gotową do łowienia wędkę. Dzieci z doświadczeniem wybrały wędki z kołowrotkami. Na pierwszą i kolejne ryby długo nie musieliśmy czekać. Pierwszą rybą okazała się płoć. Drugą Jazgar, a trzecią wzdręga. Złowiliśmy także leszcze i okonia. Siatka na ryby zaczęła się zapełniać. Zarzucanie wędką zaczęło wychodzić każdemu, a zakładanie robaków na haczyk nie sprawiało problemów. Żal było przerywać wędkarską przygodę. Dzięki uprzejmości gospodarzom jeziora, koła PZW 130-Środa miasto mieliśmy okazję wędkować w asyście członków koła. Po połowach ryby zostały wypuszczone z powrotem do jeziora, a my udaliśmy się na spacer dydaktyczny do Parku Łazienki oraz Parku Centrum Marina. Dzisiejszy dzień przeznaczyliśmy na poznanie średzkiego jeziora. Trener pokazał dzieciom ciekawe przyrodnicze miejsca, w którym mogliśmy dostrzec wiele zwierząt zamieszkujących nadwodne tereny. Widzieliśmy także sporo pięknych roślin. Po obiedzie wybraliśmy się na rajd pieszy wokół jeziora. Udało się nam dojść na początek zalewu Średzkiego do Mącznik. Teraz już wiemy gdzie się zaczyna i gdzie się kończy jezioro zalewowe. Widzieliśmy także rzekę Maskawę, która zasila w wodę jezioro. Wokół jeziora jak i na samym jeziorze mogliśmy podziwiać piękne widoki. Flora i fauna pięknie się zaprezentowała. Podczas rajdu zbieraliśmy materiał przyrodniczy, aby zbudować ekologiczne modele jachtów na piątkowe regaty. Po powrocie do bazy wypoczynku rozpoczęliśmy już dziś prace szkutnicze. A-hoj!